27 OKTOBER 2016: BLOGGARE BESÖKER ZOÉGAS HÅLLBARHETSPROJEKT I KENYA

I november åker fyra svenska bloggare till Kenya för att se och lära sig om hållbart odlat kaffe på nära håll. Zoégas investerar i flera långtgående hållbarhetsinitiativ i Östafrika för att säkra tillgången på kvalitetsbönor och framtidens kaffe. Projekten fokuserar på att hjälpa kaffebönderna att öka sina inkomster på ett hållbart sätt med ett extra fokus på kvinnor och unga. #zoegas #coffeebywomen

Tillgången på kaffe av hög kvalitet minskar samtidigt som efterfrågan ökar, enligt en rapport från Natural Resources Institute*. Att odla hållbart kaffe som samtidigt är lönsamt för den enskilde kaffebonden kräver kunskap. Zoégas genomför därför tillsammans med lokala organisationer ett flertal hållbarhetsinitiativ i sin huvudregion Östafrika för att säkra tillgången på hållbart högkvalitativt odlat kaffe för framtiden. Samtliga kaffeodlare i projekten erbjuds kostnadsfri utbildning i hållbar och produktiv kaffeodling.

− Under 2016 har vi samarbetat med fyra stycken bloggare kring vårt omfattande hållbarhetsarbete i Östafrika. Det är fantastiskt att se hur engagerande kaffe är och att få dela med oss av vårt arbete med att förse svenskarna med smakfullt kaffe av högsta kvalitet. I november åker vi tillsammans till Kenya för att uppleva hållbarhetsarbetet på nära håll och ta del av kaffeodlarnas egna historier av en bransch i stor förändring, säger Cathrine Ossborn, Marknadschef på Zoégas

Zoégas hållbarhetsinitiativ har ett extra fokus på kvinnor och unga. Anledningen till det är att kaffeodlingarna traditionellt drivits av män, och kvinnor har av historiska och kulturella skäl inte fått tillgång till utbildningsmöjligheter i samma utsträckning som män. Alla behövs för att säkra tillgången på högkvalitativt kaffe. Zoégas har därför som mål att minst 30 procent av de som utbildas i de egna projekten ska vara kvinnor. Ett initiativ Zoégas kallar Coffee by Women.

− Genom att hjälpa småskaliga och medelstora odlare, kan vi göra långsiktig skillnad på riktigt. En skillnad som innebär ökad produktivitet och lönsamhet för de självständiga odlarna och ett ökat utbud av miljömässigt och socialt hållbart odlat kaffe för framtiden. Av rätt kvalitet, fortsätter Cathrine Ossborn.

Följ med bloggarna till Kenya
Mona Lundgren, Malin ”Fnulan” Martinsson, Paula Uribe och Hugo Rosas driver bland annat några av Sveriges största och mest omtyckta bloggar. Följ med på resan till Kenya via deras digitala kanaler där upplevelsen dokumenteras i både ord, bild och video via monasuniversum.se, fnulan.se, paulas.me och hugorosas.se

Coffee by Women
Zoégas i samarbete med lokala organisationer fokuserar på att öka levnadsstandarden samt att utbilda kaffeodlarna i hållbar och produktiv odling av kvalitetskaffe. Zoégas initiativ, vilka involverat fler än 16 000 kaffeodlare under en treårsperiod, har ett extra fokus på att få med fler kvinnor i utbildningarna. Minst 30 procent i utbildningsprogrammen ska vara kvinnor. Läs mer om Zoégas hållbarhetsarbete på zoegas.se

* NRI Working Paper Series: Climate Change, Agriculture and Natural Resources, No. 4

Coffee and Climate Change Impacts and options for adaption in Brazil, Guatemala, Tanzania and Vietnam. Authors: Jeremy Haggar and Kathleen Schepp. University of Greenwich 2012.

För mer information, vänligen kontakta:

Cathrine Ossborn, Marknadschef Zoégas Nestlé Sverige AB
cathrine.ossborn@se.nestle.com
Tel: 042 - 19 91 64
Mobil: 0705 - 43 40 47

Annelie Barkelund, Informationschef Nestlé Sverige AB 
annelie.barkelund@se.nestle.com 
Mobil: 0727 - 03 23 86