Den 28:e upplagan av ZOÉGAS julkaffe är en fyllig mörkrost på 100 procent Arabicabönor från bland annat de egna hållbarhetsprojekten i Kenya samt södra Indien och Brasilien. Förpackningsdesignen är illustration av designstudenten Esther Gichuhi som deltog i ZOÉGAS designtävling bland kvinnliga designstudenter på University of Nairobi under våren. Förutom att se sin illustration på ZOÉGAS julkaffe vinner Gichuhi också en betald praktikplats på den internationella reklambyrån Ogilvy & Mather under 6 månader.
− Årets julkaffe är ett resultat av våra hållbarhetsinitiativ i Östafrika med fokus på att engagera så många som möjligt inom hållbar kaffeodling. Alla behövs för att säkra kaffets framtid. Julkaffedesignen baseras på Esther Gichuhis kraftfulla och vackra illustration som tolkar det moderna Afrika. Det är både roligt och viktigt för oss att stödja de kvinnliga studenternas utveckling och samtidigt ta del av deras kompetens som en del i vårt Coffee by Women innitiativ, säger Cathrine Ossborn, Marknadschef på ZOÉGAS.
− Årets limiterade julkaffeblandning består av 100 procent mörkrostade Arabicabönor av mycket hög kvalitet från våra hållbarhetsprojekt i Kenya, samt från frodiga kullar i södra Indien och Brasilien. Den juliga blandningen har toner av körsbär och mörk choklad och passar särskilt bra till Stiltonost, fikon, knäck och pepparkaka, säger Ida Cederlund, sensorisk expert på ZOÉGAS.