10 OKTOBER 2016: KENYANSK DESIGNSTUDENT BAKOM ZOÉGAS 28:E JULKAFFE

ZOÉGAS traditionsenliga julkaffe för 2016 har illustrerats av designstudenten Esther Gichuhi, som vann en tävling bland kvinnliga designstudenter på University of Nairobi. Tävlingen är en förlängning av ZOÉGAS omfattande hållbarhetsarbete i Östafrika. Årets julkaffe är en mörkrost på bönor från bland annat Kenya, med toner av körsbär och mörk choklad och passar extra bra till knäck och pepparkakor. #zoegas #coffeebywomen

Den 28:e upplagan av ZOÉGAS julkaffe är en fyllig mörkrost på 100 procent Arabicabönor från bland annat de egna hållbarhetsprojekten i Kenya samt södra Indien och Brasilien. Förpackningsdesignen är illustration av designstudenten Esther Gichuhi som deltog i ZOÉGAS designtävling bland kvinnliga designstudenter på University of Nairobi under våren. Förutom att se sin illustration på ZOÉGAS julkaffe vinner Gichuhi också en betald praktikplats på den internationella reklambyrån Ogilvy & Mather under 6 månader.

− Årets julkaffe är ett resultat av våra hållbarhetsinitiativ i Östafrika med fokus på att engagera så många som möjligt inom hållbar kaffeodling. Alla behövs för att säkra kaffets framtid. Julkaffedesignen baseras på Esther Gichuhis kraftfulla och vackra illustration som tolkar det moderna Afrika. Det är både roligt och viktigt för oss att stödja de kvinnliga studenternas utveckling och samtidigt ta del av deras kompetens som en del i vårt Coffee by Women innitiativ, säger Cathrine Ossborn, Marknadschef på ZOÉGAS.

− Årets limiterade julkaffeblandning består av 100 procent mörkrostade Arabicabönor av mycket hög kvalitet från våra hållbarhetsprojekt i Kenya, samt från frodiga kullar i södra Indien och Brasilien. Den juliga blandningen har toner av körsbär och mörk choklad och passar särskilt bra till Stiltonost, fikon, knäck och pepparkaka, säger Ida Cederlund, sensorisk expert på ZOÉGAS.

Produktinformation

ZOÉGAS julkaffe finns i handeln i begränsad upplaga från vecka 42 som malet kaffe om 450 g och som hela bönor om 450 g (Selected Editions). Rekommenderat butikspris kommer att följa Selected Editions för malet kaffe respektive hela bönor.

 

Coffee by women

ZOÉGAS i samarbete med lokala organisationer fokuserar på att öka levnadstandarden samt att utbilda kaffeodlarna i hållbar och produktiv kaffeodling av kvalitetskaffe. ZOÉGAS initiativ, vilka involverat fler än 16 000 kaffeodlare under en 3-årsperiod, har ett extra fokus på att få med fler kvinnor i utbildningarna. Minst 30% i utbildningsprogrammen ska vara kvinnor. 

 

____________________________________________________________

För mer information, pressprover och bilder, vänligen kontakta:
 

Cathrine Ossborn, Marknadschef Zoégas Nestlé Sverige AB

cathrine.ossborn@se.nestle.com
Tel: 042 - 19 91 64
Mobil: 0705 - 43 40 47

 

Annelie Barkelund, Informationschef Nestlé Sverige AB 

annelie.barkelund@se.nestle.com  

Mobil: 0727 - 03 23 86

 

ZOÉGAS är marknadsledare för mörkrostat kaffe och grundades 1886 i Helsingborg av Carlos Zoéga. ZOÉGAS arbetar för hållbart producerat kaffe genom hela leveranskedjan och samarbetar med med verifiering- och certifieringsorganisationer såsom 4C och miljöorganisationen Rainforest Alliance etc. Familjen Zoéga sålde företaget till Nestlé på hundraårsdagen 1986. Kaffet är baserat på högkvalitativa Arabica-bönor för en smakfullare upplevelse. För mer information, besök www.zoegas.se eller www.facebook.com/zoegaskaffe.