28 DECEMBER 2016: ZOÉGAS HÖJER KAFFESTUNDEN PÅ FRIENDS ARENA

Nu kan besökare på Friends Arena se fram emot en god kopp Zoégas. Friends Arena och Nestlé Professional har ingått i ett 5 årigt avtal i syfte att förhöja kaffeupplevelsen för besökaren oavsett om man vill se en musikkonsert, fotboll eller monstertruckar.

Friends Arena levererar många evenemang med olika inriktningar. Men oavsett syfte med besöket finns det ett gemensamt önskemål på gott kaffe från besökarna. Från och med nu kan besökarna förvänta sig smakfullt kaffe från Zoégas i alla dess former. Zoégas och Friends Arena vill tillsammans förhöja smakupplevelsen för besökarna genom att ta ett helhetsgrepp runt kaffelösningarna och utbudet på arenan.

”Vi är självklart enormt stolta över detta nya samarbete med Friends Arena” säger säger Mårten Gräns, Commercial Channel Manager på Nestlé Professional. ”Tillsammans kan vi nu se till att höja kvalitén på allt kaffe som serveras på Friends Arena, men också besökarnas totala upplevelse med nya spännande kaffekoncept, events och förbättringar i logistiken kring kaffet. Logistiken är enormt viktigt när 50 000 besökare skall ”fika” på samma gång. Vi kommer också starta upp ett nytt utbildningsprogram för all personal som arbetar med servering av kaffet på Friends Arena. Detta för att säkerställa att Zoégas kaffe behandlas med den kärlek och respekt som det förtjänar.”

En viktig aspekt i samarbetet är Zoégas arbete för att säkra kaffe för framtiden. ”Vi är mycket glada över att få Zoégas som partners på Friends Arena. Zoégas arbete med att göra kaffet gott och hållbart för både  konsumenter och odlare var viktigt för oss i valet av kaffepartner. Vi ser fram emot att kunna höja besökarnas upplevelse ytterligare en nivå genom att servera ett riktigt gott kvalitetskaffe”, säger Friends Arenas VD, Jens P Stenseth.

Från början av 2017 kommer kaffe från Rainforest Alliance certifierade odlingar att ingå i samtliga produkter. Utöver certifieringen fortsätter arbetet i Östafrika, där Zoégas i samarbete med lokala organisationer fokuserar på att öka levnadstandarden, samt att utbilda kaffeodlarna i hållbar och produktiv kaffeodling av kvalitetskaffe och har ett extra fokus på att få med fler kvinnor i utbildningarna. Minst 30% i utbildningsprogrammen ska vara kvinnor, och programmet kallas Coffee by Women.

Läs mer om Zoégas arbete för kaffe för framtiden på  http://zoegas.se/Coffee-by-women

__________________________________________________________________________

Mårten Gräns, Commercial Channel Manager
marten.grans@se.nestle.com
Mobil: +46 761 09 40 84

Annelie Barkelund, Informationschef Nestlé Sverige AB 
annelie.barkelund@se.nestle.com
Mobil: +46 727 - 03 23 86