Filmen Expedition Kahawa – jakten på mästarens blandning
Sedan premiären har många hört av sig med väldigt positiv respons på filmens innehåll. Kaffe är ett ämne som berör och det är tydligt att filmen engagerar. Detta tycker vi är väldigt roligt eftersom vi med filmen velat berätta en både spännande och angelägen historia om passionen och hantverket bakom kaffet, men också om odlarnas stora utmaningar, säger Hans Nilsson, marknadschef på Zoégas.
Utöver filmens budskap om hotet mot kaffets framtid får tittaren följa Ola Persson i hans strävan efter att skapa den bästa kaffeblandningen inför Dubai International Coffee Championship. Vid Mount Kenyas sluttningar möter han kaffeböndernas hårda vardag, men också historier om stolthet, glädje och kärlek till kaffe. Det är här han hittar vad han söker – kaffebönorna som saknas för att mästarens blandning ska blir komplett.
Sedan filmen släpptes på Viaplay har intresset och efterfrågan på kaffet från filmen varit stort.
Vi har fått många förfrågningar. Tittare undrar om kaffet finns på riktigt, om man kan köpa det i butik och om det går att få smaka på det. Ida Cederlund, vår receptansvarige har tillsammans med Ola, återskapat blandningen från filmen. Vi har handrostat kaffet och valt att låta utvalda caféer servera blandningen under en begränsad tid. Så skynda er om ni är nyfikna, säger Hans Nilsson, marknadschef på Zoégas.
Ett av de utvalda caféerna är Fikabaren på Södermalm i Stockholm. Mellan 24–26 maj serverar de uteslutande kaffet från filmen. Zoégas har speciellt valt ut Fikabaren utifrån deras hållbara profil och passion för kaffe.
Vi på Fikabaren ser mycket fram emot att få servera den handrostade blandningen tillsammans med Zoégas. Vi älskar kaffe i alla dess former, det är vår livsstil och för oss är det otroligt viktigt att kunna servera högkvalitativt kaffet även i framtiden. Kaffets framtid är en fråga som verkligen ligger oss varmt om hjärtat. Det är därför vi valt att bara servera kaffe från rosterier där vi vet att allt sker under hållbara och schyssta förhållanden, säger Lakis Psomas, prisbelönad barista och grundare till Fikabaren.
Fredagen den 24 maj är master baristan från filmen, Ola Persson, på plats på Fikabaren. Klockan 13–16 pratar han om sin resa och kaffetrender i Sverige. Lördagen den 25 maj klockan 13 anordnas en Latte Art Throwdown med ett imponerande startfält av professionella baristor som tävlar i att skapa den snyggaste latten.
Eftersom det var så många som frågade efter kaffet var vi bara tvungna att försöka återskapa blandningen. Jag är riktigt nöjd med resultatet - en frisk, fruktig och balanserad mörkrost med toner av bär och mandarin. Ni måste prova, säger Ola Persson, master barista Zoégas.
Under samma period, 23–26 maj, kommer det handrostade kaffet även serveras exklusivt på Filmhuset i Stockholm och Zoégas Café i Helsingborg.
För mer information vänligen kontakta:
Annelie Barkelund, informationschef Nestlé Sverige AB
Mejl: annelie.barklund@se.nestle.com
Telefon: 0727-032386
Hans Nilsson, marknadschef Zoégas Nestlé Sverige AB
Mejl: hans.nilsson@se.nestle.com
Mobil: 0702-488060
Om Zoégas
ZOÉGAS grundades i Helsingborg 1886 av Carlos och Maria Zoéga och är ledande på mörkrostat kaffe i Sverige. ZOÉGAS, som ägs av Nestlé sedan 1986, arbetar för hållbart producerat kaffe, nu och i framtiden. Företaget samarbetar med organisationerna 4C och Rainforest Alliance. ZOÉGAS kaffe rostas och komponeras till specifika smakblandningar av högkvalitativa arabicabönor, med stor fokus på bönor från Östafrika. Allt för en smakfullare upplevelse. För mer information, besök www.zoegas.se eller www.facebook.com/zoegaskaffe.